vineri, 25 martie 2011

Bancile romanesti si sondajele lor minunate. Sau cum poti fi deposedat elegant de datele personale

Ultimul ghiseft in materie de marketing bancar este sa semnalizezi la stanga sub forma unui aparent sondaj de opinie si sa virezi la dreapta colectand datele personale ale respondentului dupa ce l-ai convins sa isi marturiseasca preferintele pentru anumite produse si furnizorii lor. Aflati mai jos cum se desfasoara un asemenea sondaj si cum poti afla ca esti restant la creditul de consum pe care nu l-ai contractat niciodata. Bonus: cum am dat cu piciorul unui job de “bidon” si unui salar lunar de 300 euro pentru numai 2 operatiuni de transfer bancar pe saptamana.

Sunt abonat de o luna si ceva la Cosmote. N-am dat numarul decat unor prieteni si cunoscuti (putini), deci ma bucur inca de o oarecare intimidate. Saptamana trecuta, supriza! “Buna ziua, sunt…., de la…., si vreau sa va propun sa participati la un sondaj despre banci si servicii bancare. Ups! Am fost luat cam prin surprindere, nici nu retinusem bine numele proprii, am refuzat pretextand lipsa de timp. Dupa, am inceput sa ma intreb de unde oare aveau baietii numarul meu, avand in vedere ca e in posesia mea de mai putin de 50 de zile? Ma rog, am trecut peste asta. Luni, din nou un telefon. De data asta am ciulit mai bine urechile, tot cu sondajul, de la Eurodata Management, tot despre banci. “De unde aveti numarul meu”? “Pai, exista un sistem de generare aleatorie de numere” imi spune vocea feminina de la celalalt capat al firului. Bine-bine, se genereaza aleatoriu, dar cum naiba de m-ati nimerit de doua ori in decurs de cateva zile….mai ales ca am refuzat in prima instanta”? Pauza de respiratie….”Ok, hai sa vedem intrebarile” zic, banuind vag ca e vorba de un sondaj pentru racolare de clienti. Cum de sunt asa perspicace? Am fost agatat la inceputul anului de un tinerel in Cora-Berceni. “Doar 3 intrebari, va rog, un mini-sondaj”. Bine, care sunt? “Care este mijlocul modern de plata, cu card sau cash? Hm, ghici ciuperca ce-i. “Cu cash” zic asa, de-al dracului. “Cat cheltuiti lunar pentru alimente si combustibil”? Aici parea mai inofensiva si ne-aluziva intrebarea asa ca am raspuns serios. “1.000 lei”. Intrebarea 3, din nou una “la obiect”. “Cum vi se pare ideea de a face lunar pana la 5% economie din aceasta suma?” "Neutra" spun deja banuitor.In final sunt rugat sa imi spun numele. “Sigur, cu placere, ma numesc Mihai Eminescu” zic si ma indepartez in timp ce zambetul din coltul gurii operatorului se transforma in rictus.Ulterior am aflat ca exista o campanie Citi Bank pentru un astfel de card-minune.

Circuitul sondajului in natura: din respondent anononim, client dedicat
Sa nu o lungesc prea mult, ce banuiam s-a adeverit si in acest caz. Sondajul, mult mai sofisticat de aceasta data, s-a incheiat tot cu rugamintea de a-mi da numele si adresa de mail (ca telefonul oricum il aveau). Am refuzat bineineles, desi fatuca a incercat sa obtina macar un deget daca nu toata mana. “Macar prenumele?”. Despre sondajul propriu-zis in acest caz (a durat cam 15 minute): esti intrebat despre varsta, locul de resedinta, venituri individuale/familie, ce produse bancare folosesti, ce produse intentionezi sa contractezi. Ce banci te au drept client, ce nume de banci iti suna cunoscut. Cum evaluezi pe o scara de la 1 la 5 serviciile si comportamentul functionarilor bancari dintr-o lista de cateva banci. Esti rugat frumos sa spui ce banca ai lua in calcul pentru: card de credit, depozit, imprumut. Sa spui unde si in ce context ai auzit de cateva banci anume. Ce beneficii astepti de la un anumit produs (de exemplul cardul de salariu), etc. Dupa care, cum spuneam, te roaga politicos sa le dai ceva date personale. La un anumit interval presupun ca vei primi un telefon intamplator de la un agent de vanzari, gata sa-ti ofere exact produsele de care te aratai interesat in sondaj. Asta daca strangerea de date personale nu reprezinta adevarata miza. Nu stiu altii cum sunt, dar mie ideea de a oferi adresa de mail imi aduce aminte de avalansa de mailuri pe care le primeam anul trecut, sub diverse pretexte, in care eram rugat sa dau parola contului meu de internet banking de la Raiffeisen (nici nu aveam asa ceva, dar baietii pe mana carora cazuse probabil o baza de date nu aveau de unde sa stie ca ma limitasem doar la un depozit la un moment dat).

Cum am intarziat cu rata creditului pe care nu l-am contractat
Pentru ca tacamul sa fie complet, in ziua in care mi s-a propus sa particip la primul sondaj despre banci si produse bancare, am primit un SMS la fel de interesant. ”Conform termenilor contractuali va reamintim ca astazi trebuie sa achitati restanta la creditul de consum acordat de Bancpost. 021/2016093”.Primul impuls a fost “o fi vreo greseala” Nu am si nu am avut niciodata relatii contractuale cu Bancpost. Ce e este insa cu adevarat interesant este expeditorul SMS-ului. 1868-centrul de mesaje Cosmote! Din doua una: ori este vorba de un dispozitiv ingenios de trimitere de SMS-uri din alta sursa decat expeditorul afisat, probabil tot in scopul culegerii de date personale (banuiesc ca urma sa mi se ceara CNP-ul pentru verificare); ori vorbim poate tot de o astfel de jucarie, dar pentru a jumuli credulii care suna pentru detalii la un numar cu supra-taxa.

Cum am ratat un salariu de 300 euro pentru taiat frunza la caini
De mult visam sa fiu platit fara sa fac mai nimic iar la sfarsitul lunii trecute chiar am crezut ca imi voi vedea visul cu ochii. Zana mea buna se numea Anna Pawlak, HR Manager la ABC, “Apple Premium Reseller” din Warsovia, Polonia. Ce trebuia sa fac pentru jobul de “financial agent” la ABC? O nimica toata, sa procesez niste plati. Adica sa primesc in contul meu din Romania 1-2 plati ale clientilor locali catre ABC pe saptamana si apoi sa virez banii (neaparat in urmatoarele 5 ore din momentul in care sunt anuntat despre transferul in cauza) prin Money Gram ori Western Union, probabil catre o terta persoana ce urma sa imi fie indicata. Nu-i asa ca era un job nemaipomenit pentru 300 euro pe luna plus 5% din toate transferurile operate? Ma rog, daca nu te deranjeaza postura de “bidon” scos la inaintare in caz de ceva. Si aici exista un site pentru credibilitate (abc-apple.com) care in prezent isi umple timpul trimitand virusi cand l-ai accesat.

3 comentarii:

  1. Buna!

    In legatura cu jobul de 300euro: este pe bune sau consideri ca e "vrajeala"?
    Am gasit si eu anuntul si chiar am aplicat la el.
    Daca stii mai multe informatii te rog raspunde-mi si mie. Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  2. Tocmai mi-am dat seama de faptul ca am luat teapa cu aceasta "firma". Din pacate, eu am trimis agreementul cu semnatura mea si o copie dupa buletin. As dori sa intreb acum ce crezi ca mi s-ar putea intampla...sau care ar fi cel mai negru scenariu posibil in aceste conditii si ce as putea face? Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  3. Am primit si eu telefon de la ei. Cand am intrebat de unde au nr. meu de telefon au spus tot asa ca s-a generat...
    "Pai bine femeie, suni pe toti asa la nimereala ca s-a generat ceva? - Pai ce nu va convine?...sun! - Bine, cum va numiti imi mai spuneti si mie?"
    Si mi-a trantit telefonul, clar nu trasese pestele ;)

    RăspundețiȘtergere