miercuri, 30 noiembrie 2011

IPO Facebook: cum se reambaleaza bula dotcomurilor la bursa.

O pleasca pentru serviciile speciale de pretutindeni-ce sansa sa sti cine cu cine converseaza si empatizeaza!-Facebook a continuat sa-si creasca numarul de utilizatori an de an (800 milioane in prezent) fara insa sa capitalizeze in acceasi masura audienta de care se bucura. Situatiile financiare continua de fapt sa fie invaluite in mister iar la un profit estimat pentru acest an de numai 1,5 mld dolari pretentia unor investitori ca afacerea FB sa valoreze 100 de miliarde la listare pare fantezista (IPO-ul este asteptat la inceputul anului viitor). Ma rog, orice se poate cand Goldman Sachs da o mana de ajutor dar pe termen lung, lipsa unui mijloc de aparare (daca apare alt site de socializare mai performant la un moment dat? daca modul in care sunt spionati utilizatorii devine nedigerabil de acestia?) al business-ului ar trebui sa dea de gandit celor care cocheteaza cu ideea de a lasa niste actiuni Facebook “pentru copii”.

“Evaluarile” Facebook de pana acum seama cu mitul garsonierei din Militari in 2007-2008. “Daca a vandut vecinul meu cu 60.000 euro acum o luna, eu de ce sa cer mai putin de 63.000 euro, ce sunt prost?” In ianuarie Goldman Sachs intermedia vanzarea a 1% din actiunile FB catre clientii bancii, ocazie cu care s-a strans suma de 500 milioane dolari. Concluzia? Facebook face 50 de miliarde! (extrapolare liniara; dar daca pretul pentru 1% din actiuni este mult supraevaluat?). Acum, la presiunea angajatilor care ard de nerabdare sa se vada actionari zice-se, compania incearca sa devina publica iesind cu un IPO la bursa. Pentru pachetul care ar putea fi oferit investitorilor se cere 10 miliarde dolari, deci compania face 100 miliarde, nici mai mult nici mai putin, aproape cat PIB-ul Romaniei. Nefiind companie publica si neavand mai mult de 500 de actionari Facebook n-a fost obligata sa arate prea mare transparenta pana acum iar bilanturile sale sunt invaluite in mister. Totusi, cu toata cosmetizarea ce implica lansarea unui IPO, profiturile estimate pentru 2011 sunt de abia 1,5 miliarde dolari, la venituri sub 4,4 miliarde. Cu alte cuvinte, evaluarea companie este de aproape de 25 de ori peste veniturile sale si de aproape 70 de ori castigurile (aduce deci a “rasdaca” din vremurile bune!).

Pe ce se bazeaza optimismul investitorilor? Pe speranta ca numarul de utilizatori si veniturile din publicitate vor creste exponential. Nu stiu cum vor reusi sa multiplice profiturile de vreme ce pana acum nu le-a iesit (poate isi transforma utilizatorii in agenti de vanzari!) dar cresterea numarului de utilizatori in acelasi ritm este iluzorie. Asta pentru ca Facebook e populara la pubertate-adolescenta-prima tinerete iar cu 800 de milioane de utilizatori (peste 10 din populatia planetei) publicul sau potential nu prea mai are mare spatiu de crestere. Asta cu toata publicitatea ingenioasa facuta retelei de socializare (vezi primavara araba, modul in care agentiile de presa relatau ca protestatarii se intalnesc folosind mesaje pe retelele de socializare, etc); monitorizarea utilizatorilor FB prin intermediul retelei ar putea sa nu mai fie insa pe placul acestora, fondatorul WikiLeaks, Assange, afirmand la inceputul anului ca marile companii de tipul Facebook, Google şi Yahoo oferă serviciilor speciale din SUA o interfaţă pentru accesul nemijlocit la datele stocate.

Aparitia Facebook in pietele de capital la multipli de evaluare astronomici aminteste de vremurile de glorie ale Nasdaq-ului si de spargerea bulei dotcomurilor (de la 4500 de puncte in anul 2000, indicele a cazut pana la 1100 in 2002, nemaiatingand intre timp valorile din vremea bulei-maximul a fost de aproape 2800 de puncte in ianuarie 2011). Punctul slab al companiei, dincolo de profiturile mici raportate la evaluarile superotimiste, este ca nu detine un mijloc de aparare solid. Nu poti sti daca nu apare o “jucarie” similara care sa reduca sever numarul de utilizatori. Amendarea optimismului investitorilor se vede cel mai bine in cazul Groupon, site-ul de cupoane de reduceri, care a lansat la randul sau un IPO (compania a strans 700 de milioane de dolari, iar preţul acţiunilor a crescut cu 30% în prima zi de tranzacţionare la inceputul lui noiembrie). Acum insa pretul a scazut sub cel din IPO (fata de 26 dolari in prima zi tranzactionare o actiune se cumpara cu 16 dolari) pe fondul rezultatelor proaste raportate de emitent .

PS: N-am cont pe Facebook si nici n-am de gand sa-mi fac.

2 comentarii:

  1. Putina lume stie ca Facebook a primit pe cand avea doar cateva zeci de mii de utilizatori o "infuzie de capital" de 25 milioane de dolari de la o firma condusa de un "fost" CIA high-ranking-officer.
    In conditiile in care pe vremea aia exista si myspace si hi5 te intrebi de ce n-au bagat banii astia intr-un nume consacrat.
    Mai circula povesti pe net cu oameni care au vrut sa inceapa proteste comunicand prin facebook si s-au trezit cu telefoane de la FBI ca "dom'le nu e bine ce faceti".

    Cred ca povestile cu "ocuppy wallstreet" si "primavara araba" va aduce cateva beneficii pentru organele de supraveghere:
    1. se afla care sunt oamenii "activi"
    2. se afla modul in care oamenii organizeaza astfel de evenimente astfel incat acestea vor fi mai usor de detectat
    Uite asa va sti CIA pe cine sa coopteze in viitor... asa cum a facut-o si cu mark zuckerberg

    RăspundețiȘtergere
  2. Si linkedin, care a facut mare valva in mai se tradeuia in prima zi cu 120$ iar acum valoreaza doar 60$. Dividente desigur ca n-o sa plateasca in veci, dar oricum la ce profituri au ar fi cam cat o shaorma de la dristor. Perspective de crestere are cam zero din moment ce toata lumea care ar putea sa fie pe el este si e deja plin ochi de reclame si chestii sponsorizate.

    Dar nah, trebuie sa-si scoata si VC-ii parleala.

    RăspundețiȘtergere